Openbare kunst

Hoe het moment te vangen waarop een socioloog kunstenaar wordt

Openbare kunst is kunst gebaseerd op de relatie tussen een bepaalde plaats en de gemeenschap van mensen die ermee verbonden zijn. Dit betekent dat openbare kunst wordt gecreëerd op basis van de geschiedenis ("atmosfeer") van een bepaalde stedelijke ruimte om een dialoog of zelfs discussie in de lokale gemeenschap op gang te brengen, en om de negatieve betekenis van een plek om te zetten in een positieve.

Openbare kunst kan verschillende vormen van interactieve interactie met kijkers aannemen. De kunstenaar creëert niet zomaar een kunstobject, hij realiseert een emotionele, sensuele, fysieke ervaring die een voorbijganger krijgt wanneer hij hem per ongeluk tegenkomt in een stedelijke omgeving. Daarnaast is bij sommige projecten de actieve participatie van gewone burgers het hoofddoel. Het blijkt dat de kijker nu niet alleen niet naar de galerij hoeft om kunstwerken te zien, maar dat hij zelf een volwaardige deelnemer kan zijn in de creatie ervan!

Aanvankelijk, in de jaren 60 van de vorige eeuw, begonnen sommige modernistische kunstenaars hun sculpturen gewoon in de ruimte van de stad tentoon te stellen. De nieuwheid van de aanpak en de originaliteit van dergelijke werken brachten kunstcritici ertoe om te praten over de opkomst van een nieuw genre. Zo ontstond kunst in de openbare ruimte. Anish Kapoors "Mirror Bob" (wolkenpoort) weerspiegelt bijvoorbeeld dergelijke trends in openbare kunst, een van Chicago's meest populaire objecten. Een gigantische metalen bal siert de stad, waarvan de architectuur als een waterdruppel erin wordt weerspiegeld. Naast dit object voelt de kijker zich Alice through the Looking Glass.

Geleidelijk begon het genre zich te ontwikkelen. Kunstenaars zijn zich meer bewust geworden van de plek waar ze gaan creëren. Dit is bijvoorbeeld hoe Christo Yavashev en Jeanne-Claude de Guillebon werken en verbazingwekkende projecten creëren voor het "verpakken" van stedelijke architectuur en zelfs natuurlijke vormen. Deze kunstenaars kleden bruggen, gebouwen, bomen en zelfs hele eilanden met kleurrijke stoffen. Als je hun werk vanuit vogelperspectief bekijkt, is dit een heel schilderij. In 2016 creëerden ze de Pontoon Bridge-installatie, die het eiland en de stad met elkaar verbond met behulp van een heldere brug gemaakt van plastic kubussen, die hele wachtrijen vormden om te passeren.

Na verloop van tijd begonnen openbare kunstprojecten zich niet alleen in een openbare omgeving te bevinden, maar ook te 'flirten' met een onvoorbereide kijker. Kunstenaars boden steeds vaker aan om deel te nemen aan een of andere actie van willekeurige voorbijgangers.

Dus, John Malpede, Laurie Hawkinson, Erika Rotenberg implementeerden het project "Freedom of Expression" (2004), dat werd opgericht om het publiek aan te moedigen om in het openbaar over een bepaald onderwerp te spreken.

En de Amerikaanse kunstenaar Jenny Holzer werkt met interactieve tekst in de ruimte van de stad. Haar installaties bedekken stadsgevels, rivieren en straten met tekst en zetten zo burgers aan tot nadenken over maatschappelijke problemen en over het leven in het algemeen.

De rol van openbare kunst in de moderne stedelijke omgeving is erg belangrijk. Zoals we kunnen zien, omvat dit fenomeen een breed scala aan artistieke praktijken. Het belangrijkste verschil tussen openbare kunst en gewone sculpturen is echter de verbinding met moderniteit en het vermogen om het bewustzijn van de samenleving te transformeren door middel van verschillende ingrepen in de stedelijke omgeving. Een kunstenaar die in de openbare ruimte werkt, reageert op de gebeurtenissen van deze tijd en schept de randvoorwaarden voor een dialoog. Zijn projecten worden een indicator van maatschappelijke problemen en veranderen in een open platform voor het bespreken van actuele onderwerpen. Kunstenaars stellen echter niet alleen vragen aan de samenleving, maar bieden ook enkele mogelijkheden om specifieke problemen op te lossen. Daarom is een andere naam voor openbare kunst in de moderne interpretatie "kunst van algemeen belang" of "kritische kunst".

Previous
Previous

Spirituele waarden